پوشش ضد سایش بتن
پوشش ضد سایش بتن

پوشش ضد سایش بتن

در فرهنگ ساختمانی و عمرانی پودر ضد سایش بتن را هاردنر بتن یا پودر سخت کننده بتن می نامند. ماده ای بسیار کار آمد جهت سخت کردن سطوح بتنی که بهترین متریال جهت صیقلی کردن و یک دست کردن کف سازی بتنی خواهد بود.

دلایل استفاده از سخت کننده یا هاردنر بتن

به دلیل استفاده زیاد قطعات اسپیسر در کفسازی صنعتی ، معرفی پوشش های سخت بتنی در این بخش پر بیراه نیست . عموما انبارها ، سالن های تولید ، بار انداز ها ، آشیانه های هواپیما ، پارکینگ های وسیع ، پیوینگ ها و محیط عمومی کارخانه جات، پتروشیمی ها و صنایع پر است از سطوح بتنی سختی که به دلیل نوع باربری تحت سایش هر روزه قرار دارند. بتن مقاومت فشاری را به خوبی تحمل می کند . اسلب هاب بتنی ( بتن با مساحت های بالا و ضخامت کمتر) اگر مسلح باشد ، تنش های ناشی از کشش و نیروی برشی را تاب می آورد . افزودنی های مناسب در طرح اختلاط بتن هم کمک می کنند، در جغرافیای خشن و محیط های سرد و گرم و یا خورنده ، پایایی و دوام بتن حفظ گردد. دست آخر اما برای کنترل ترافیک بهره برداری ، حرکت دائم و بدون وقفه ی چرخها ، کشنده ها ، جرثقیل ها و لیفتراک ها ، کشیده شدن قلاب ها ، سیم بوکسل و جک پالت ، کوبیده شدن قطعات با وزن زیاد در مساحت های کوچکی از بتن و پانچ شدن دستگاههای صنعتی سنگین در محل فونداسیون ها نیازمند موادی هستیم که خواص مقابله با سایش و اصطکاک و چقرمگی و ضربه پذیری بتن را افزایش دهند.

در طرح اختلاط بتن با تغییر در سایز سنگدانه ها می توان تا اندازه ای به این مهم نزدیک شد. حتی استفاده از سنگدانه های آذرین و پایه سیلیسی هم کمک می کند تا عدد موس moos ( عدد نشان گر سختی مواد ) بتن افزایش یابد . جدا از این ها استفاده از مواد سخت کننده ی سطح بتن در هنگام بتن ریزی مناسب است. مواد سخت کننده بتن عدد موس سطح را تا 8 ، که رقمی نزدیک به عدد موس سنگ سخت کوارتز است افزایش می دهند.

1- سنگدانه های سیلیسی دانه بندی شده:

این محصول که با نام تجاری ملات سخت نیز شناخته می شود در واقع بسته ای از سنگدانه های پایه ی سیلیس است که بسته به ضخامت کف بتنی و همزمان با اجرای بتن ریزی و کفسازی به عنوان یک لایه مستقل اجرا می شود . در هنگام آماده سازی به ازای هر 100 کیلوگرم این محصول 40 کیلوگرم سیمان به آن افزوده شده و در صورت علاقمندی به رنگی شدن رویه ، درصد متناسب پیگمنت های رنگی بتن به آن افزوده می گردد. میزان مصرف محصول MTO TOP 900-HARD بر حسب ارتفاع ، درصد ضخامت کف بتنی خواهد بود . مثلا اگر اسلب بتنی 20 سانتیمتر باشد ، 18 سانتیمتر بتن معمولی و 2 سانتیمتر ( تقریبا 15 تا 18 کیلوگرم) بتن بدست آمده از این ملات سخت اجرا می گردد.

2- پودر سخت کننده بتن ( پودر خشکه پاشی بتن)

این محصول یک ملات آماده است که همزمان با بتن ریزی کف اجرا می شود. تفاوت عمده MTO TOP 900 با محصول فوق الذکر در ریز دانه بودن آن ، امکان رنگی بودن در هنگام تولید ، اجرای آسانتر بدون نیاز به ترکیب با سیمان و مصرف بر اساس وزن در متر مربع می باشد. بعد از بتن ریزی کف و پیش از گیرش اولیه بتن ، سطح بتن بوسیله ماله های برقی و چروانه ای صاف شده و تراز می گردد. حالا شیره ی بتن رو آمده و فرصتی است تا پودر سخت کننده بتن بر اساس بار ترافیکی در هر متر مربع پاشیده شود . برای تردد تا 2 تن ( پارکینگ ماشین سبک و پیوینگ های تردد نفرات ) 4 تا 5 کیلوگرم ، برای بار ترافیکی 5 تن ( انبارهای محصول ، سالن تولید و تردد لیفتراک) تا 7 کیلوگرم در متر مربع ، برای سقف بار 12 تن ( بار انداز ها و آشیانه های هواپیما و وسائل نقلیه سنگین ) تا 10 کیلوگرم در متر مربع و برای جاده های بتنی و محل عبور تریلر ها یا رمپ ها تا 12 کیلوگرم در متر مربع اعمال خواهد شد. پس از آن ماله دوم اعمال شده و پودر با شیره بتن موجود هیدراته می شود. کیورینگ مرحله نهایی خواهد بود.

مزایا استفاده از هاردنر بتن یا سخت کننده بتن

  • از قبل مخلوط شده در کارخانه که تضمینی برای کیفیت است.
  • اجرای یکپارچه بر روی بتن تازه
  • اجرای سریع در نتیجه صرفه جویی در وقت
  • محافظت بهتر از محل درزها، با اعمال مواد بیشتر در انتهای قطعه ها
  • مقاومت در برابر فرسایش، سایش و ضربه از بتن معمولی بالاتر می باشد.
  • اکسیده نمی شود.
  • سطح نهایی غیر لغزنده
  • نفوذناپذیری بالا در مقایسه با بتن در شرایط مساوی MTOTOP900 به بخشی از سازه بتنی تبدیل شده و بدین دلیل نه طبله کرده و نه جدا می شود.
  • گرد و غبار نمی گیرد.

روش اجرای پودر سخت کننده بتن

در پیروی از ACI 201-2R77 & ACI 302-1 R-89 وجود بتنی با طرح اختلاط مناسب الزامی است.

تولید کننده بتن بایستی مطمئن باشد که نسبت آب به سیمان، مقدار سیمان و میزان روانی مطابق با کمترین حد استاندارد و مطابق مقادیر زیر می باشد :

سیمان (SRC or OPC) : حداقل 320 کیلوگرم در مترمکعب
نسبت آب به سیمان : حداکثر 5/0- حداقل 4/0
اسلامپ : مطلوب 75 میلی متر
مقاومت : حداقل 31 نیوتن بر میلی متر مربع

 

  • بتن نباید جداشدگی و یا آب انداختگی داشت باشد و همچنین نباید بیشتر از 3% در آن هوا موجودباشد. وقتی این محصول را بر روی بتنی دارای میکروسیلیکا اجرا
    می کنیم، به زمان اجرا باید دقت خاص نمود. برای کارایی هر چه بهتر استفاده از افزودنی های کاهنده آب در بتن پیشنهاد می شود. لایه های بتنی که بر روی آنها MTOTOP900 اجرا می شود باید حداقل ضخامت 75 میلی متر را داشته باشند. بعد از بتن ریزی، سطح بتن را با استفاده از شمشه باید تراز کرد و سپس آن را ویبره نمود.
  • سطح بتن را توسط ماله چوبی تراز کنید به گونه ای که از صیقلی شدن زیاد پرهیز گردد. آب انداختگی سطح را برطرف کنید. (از اسفنج استفاده نکنید.) MTOTOP900 را در کناره های قطعات اجرایی (همان جایی که درزهای اجرایی و انبساطی یافت می شوند) به پهنای تقریبا 80 میلی متر بپاشید. با استفاده از ماله چوبی آنها را در سطح پهن کنید.
  • MTOTOP900 را یه صورت ایده آل به سطحی می زنند که نه زیاد خشک و نه زیاد مرطوب باشد. دمای محیط عامل اصلی تعیین کننده این زمان است. به طور معمول در دماهای 35 تا 45 درجه سانتی گراد زمان 30 تا 40 دقیقه پس از بتن ریزی پیشنهاد می شود. این مدت در دماهای کمتر از 35 سانتیگراد طولانی تر خواهد بود.
  • با کمک زیر پایه ای بلند که به طول کل قطعه بتنی باشد، مواد را با دست بر روی سطح بتن مرطوب بپاشید. اجرا در دو مرحله انجام می شود.
  • دو سوم مواد مورد نیاز را با اطمینان از پخش یکسان بر سطح بتن بپاشید.
  • به مواد اجرا شده اجازه بدهید تا رطوبت را از سطح جذب کند رنگ تیره یکپارچه ای قابل رویت خواهد بود.
  • با استفاده از ماله چوبی MTOTOP900 را در سطح پخش کنید تا از یکی شدن آن با سطح بتنی اولیه اطمینان حاصل کنید.
  • بقیه مواد را اجرا کرد و بعد از آنکه رنگ مصالح تیره شد مجدد با ماله چوبی با آنها را در سطح پخش کنید.
  • وقتی که سطح آنقدر سخت شده تا بتواند وزن آدمی را بپذیرد و فقط در رد پای او فرورفتگی کمی پدید بیاید، بایستی اجرای MTOTOP900 را با استفاده از ماله پروانه ای به اتمام رساند. سطحی صاف و غیر لغزنده بدست خواهد آمد ولی روی سطح نباید زیادی کار کرد.
  • اگر صافکاری نهایی با استفاده از ابزار دستی چون ماله فلزی انجام می شود، این عمل باید تا قبل از اینکه بتن در برابر تردد اشخاص سخت شود، صورت گیرد.

پوشش دهی سخت کننده بتن

  • میزان استفاده مصالح می تواند بین 3 تا 10 کیلوگرم در مترمربع باشد، ولی در اکثر موارد صنعتی پوشش 5 کیلوگرم در مترمربع توصیه می شود. برای اطلاعات بیشتر با دفتر سرویس فنی کلینیک بتن ایران(مهندسین مشاور مهرازان پایدار)تماس حاصل کنید.

قیمت محصول سخت کننده بتن

با توجه به کارایی بالای این محصول و میزان مصرف پایین این محصول توصیه می شود حتما از این محصول در سطح های بتنی پارکینگ و مواردی که در بالا به آن اشاره شد استفاده نمایید زیرا تخریب سطوحی که بدون استفاده از این محصول(پودر هارنر بتن) بتن ریزی شده اند دور از انتظار نخواهد بود و همچنین میزان مصرف در هر متر را باتوجه به ترددی که روی آن سطح انجام می گیرد در نظر می گیرند.محصل سخت کننده بتن پایه ای سیمانی داشته و بنابراین از نظر ترکیب با بتنی که تازه است بهترین روش جهت ضد سایش کردن آن به حساب می آید و همچنین از نظر قیمتی نسبت به ترمیم سطوح بتنی بسیار پایین بوده و مقرون به صرفه خواهد بود.

جهت اطلاع از آخرین اخبار، در خبرنامه کلینیک بتن عضو شوید. عضویت در خبرنامه