فاکتورهای عملی بر نتایج اندازه گیری التراسونیک بتن

فاکتورهای عملی بر نتایج اندازه گیری التراسونیک بتن

ارزیابی پارامترهای نتایج اندازه گیری التراسونیک بتن 

فاکتورهای بسیاری مربوط به اندازه گیری های روی بتن های سازه ای وجود دارد که ممکن است بیشتر نتایج را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله سعی داریم مهم ترین این پارامترهای نتایج اندازه گیری التراسونیک بتن را به صورت دقیق بررسی و ازریابی کنیم. 

اجرای تست التراسونیک بتن (UPV)اجرای تست التراسونیک بتن (UPV) 

دما

تغییرات درجه حرارت در آب و هوای معتدل تاثر مهمی برسرعت پالس ندارد. اما اگر با دماهای بیش از حد سر و کار داشته باشیم اثر آنها می تواند از شکل 3-10 تخمین زده شود. این فاکتورها برمبنای کار جونز و فاکورائو است و ترک های احتمالی ریز درونی را در دمای بالا بازتاب می کند ضمناً اثرات اصلی یخ زدگی آب در داخل بتن در دماهای بسیار پایین بوده و مقادیر مشابهی توسط پیشنهاد شده است.

مقایسه سنگدانه های سبک و گراویهشکل 3-9 مقایسه سنگدانه های سبک و گراویه

تاثیر دماشکل 3-10 تاثیر دما

سابقه تنش

به طور کلی پذیرفته شده است که سرعت پالس در مکعب های آزمایشگاهی به صورت قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار نمی گیرد تا زمانی که یک تنش تقریباً برابر با 50 درصد از تنش ترک به دست آید. این مسئله توسط محققین تایید شده است و با آزمایشاتی نشان داده اند که تیرهای بتنی تحت اثر تنش خمشی ویژگی های مشابهی دارد. در سطوح تنش بالاتر یک کاهش ظاهری در سرعت پالس مشاهده شده است که بر طول و پهنای مسیر دارای تاثیر است. به وضوح نشان داده شده است که تحت شرایط خدماتی که در آن تنش هایی به صورت نرمال از مقاومت یک سوم افزایش می یابد، تاثیر تنش فشاری برسرعت پالس ناچیز است و سرعت های پالس نشان داده شده برای بخش های بتن با اطمینان استفاده می شود و تنها یک عضو تاثر جدی و زیاد سرعت های پالس را تحت تاثیر قرار می دهد. تنش های کششی به گونه ای هستند که اثر ناچیز مشابهی دارند، اما به صورت بالقوه با نواحی شکاف خورده حتی در صورت موازات اندازه گیری ها و این شکاف ها باید با احتیاط برخورد شوند، چرا که ممکن است پهنای مسیری را در زیر حدود قابل پذیرش معرفی نمایند.

طول مسیر

سرعت های پالس به صورت کلی تحت تاثیر طول مسیر نیستند و این تاثیر بسیار کوچک است لذا در چنین نمونه ای ممکن است ماهیت ناهمگن بتن مهم شود. محدودیت های فیزیکی از تجهیزات اندازه گیری زمان ممکن است خطاهایی را معرفی نمایند که مسافت های مسیری کوتاه را شامل می شوند. این اثرات در شکل 3-11 نشان داده شده اند، که در آن طول یک نمونه آزمایشگاهی کاهش یافته است.

اثر طول مسیر کوتاهشکل 3-11 اثر طول مسیر کوتاه

حداقل طول مسیر را از 100 تا 150 میلی متر برای بتن با حداکثر اندازه مصالح به ترتیب از 20 تا 40 میلی متر پیشنهاد می کند. برای سطح غیرقالبی، حداقل طول 15 میلی متر قرائت باید به صورت مستقیم و 400 میلی متر به صورت غیر مستقیم تطبیق یابد. شواهدی مبنی بر این مسئله وجود دارد که سرعت اندازه گیری شده با افزایش طول مسیر کاهش می یابد و با افزایش 3 تا 6 متر طول مسیر سرعت اندازه گیری شده 5% کاهش می یابد. دلیل آن است که تضیف پالس های فرکانس منجر به آغاز پالس های تعریف شده با وضوح کمتر می شود بنابراین ویژگی های تجهیزات اندازه گیری یک عامل مهم است. توصیه شده است که در صورت وجود هرگونه تردیدی در رابطه با این مساله برخی آزمون های بازبینی انجام گردد، اگر چه در اکثر موقعیت های عملی طول مسیر با احتمال کم برای نشان دادن مشکلات جدی می باشد.

شرایط رطوبتی

سرعت پالس به واسطه بتن اشباع شده ممکن است بالغ بر 5 درصد بیشتر از یک بتن مشابه در شرایط خنک باشد، اگر چه این تاثیر برای بتن با مقاومت بالاتر نسبت به بتن های با مقاومت کم کاهش می یابد. شرایط رطوبتی بر سرعت پالس و مقاومت بتن تاثیر دارد بنابراین یک فاکتور مفیدتر برای مشکلات کالیبراسیون است، چرا که محتوای رطوبتی بتن به صورت کلی با عمر آن کاهش می یابد. یک نمونه مرطوب سرعت پالس بالاتری را نشان می دهد، اما مقومت اندازه گیری شده کمتری نسبت به نمونه خشک دارد، بنابراین خشک کردن نمونه باعث کاهش سرعت پالس اندازه گیری شده و مقاومت بیشتری نسبت به نمونه مرطوب نشان می دهد. تامست رویکردی را معرفی کرده است که تنظیم را برای مقاومت بتن واقعی که از یک نمونه کنترل استاندارد بر مبنای همبستگی به دست آمده را نشان می دهد. رابطه بین نمونه های عمل آوری بتن، تحت شرایط متفاوت به صورت ذیل ارائه شده ست:

(V1 – V2)                                                 〖kf〗_1 = f_1/f_2  loge

  • f_1 مقاومت یک نمونه استاندارد اشباع شده،
  • f_2 مقاومت واقعی بتن سخت شده،
  • V1 سرعت پالس نمونه استاندارد اشباع شده،
  • V2 سرعت پالس بتن سخت شده می باشد.
  • k کنترل تراکم ثابت است (مقدار 015/0 برای بتن معمولی و 025/0 برای بتن متراکم پیشنهاد می گردد).

این روابط برمبنای مطالعه تامست در شکل 3-13 توضیح داده شده است. برای هر نوع شرایط، می توان رابطه سرعت پالس به مقاومت را ترسیم نمود و اعضای مشابهی در سازه با یک رابطه ساده مقایسه و فرض شود که شیب مشابهی همچون رابطه نمونه اشباع شده استاندارد داشته باشند.

اثر شرایط رطوبتشکل 3-12 اثر شرایط رطوبت

روش خط خشک سازی

شکل 3-13 روش خط خشک سازی

این رویکرد ساده هم برای مقاومت و هم تفاوت های رطوبتی بین بتن در محل و نیز نمونه های کمنترلی مجاز است. همچنین اسوامی و الحامد، یک سری از مقادیر را در دامنه مشابهی برمبنای ویژگی های ترکیبی پیشنهاد کرده اند و ادعا می شود که اینها باید قادر به تخمین مقاومت سازه ای با دقت 10%± باشند. به هرحال هنوز استفاده از یک ارزیابی مقاومت مستقیم از یک نمونه مرجع معمول از بتن سخت شده در مقایسه با روابط ارجعیت دارد.

آرماتور

در صورت امکان بایستی از قرار دادن آرماتور اجتناب کرد چون ابهامات قابل ملاحظه ای از سرعت بالاتر پالس ها در فولاد معرفی شده که کاستی هایی در نواحی تقویت شده دارد. به هر حال در اغلب اعضای سازه ای اجتناب از تقویت بتن با فولاد در مسیر پالس غیر ممکن است و انجام اصلاحاتی برای مقدار اندازه گیری شده ضروری خواهد بود. این اصلاحات به راحتی انجام نشده و تاثیر فولاد ممکن است بر ویژگی های بتن غلبه نماید، بنابراین ضریب اطمینان در سرعت های تخمینی پالس بتن کاهش خواهد یافت. سرعت پالس در یک محیط فولادی نامحدود نزدیک به 9/5 کیلومتر برثانیه است اما نشان داده شده است که با تغییرات در شعاع میلگرد به کمتر از 1/5 کیلومتر برثانیه در امتداد طول 10 میلی متری کاهش 
می یابد. سرعت در امتداد یک میلگرد موجود در داخل بتن بیشتر تحت تاثیر سرعت پالس ها در بتن و شرایط پیوند میان فولاد و بتن است.

آرماتور هوازی با مسیر پالس

شکل 3-14 آرماتور هوازی با مسیر پالس

افزایش ظاهری در سرعت پالس از طریق بخشی از بتن است که باعث نزدیکی اندازه گیری برای میلگردها می شود و بستگی به شعاع و تعدد میلگردها و جهت گیری آنها با در نظر گرفتن مسیر انتشار دارد. اگر پالس اول برای وارد شدن به قسمت های مبدل بخشی در بتن و بخشی در فولاد باشد، افزایشی اتفاق خواهد افتاد. فاکتورهای اصلاحی به صورت اصلی توسط پیشنهاد شده اند که مقادیر ثابت متوسطی را از سرعت پالس در فولاد فرض می کنند و ماکزیمم تاثیر را در فولاد می دهند. استانتدارد اروپایی جدید هیچ راهنمای ویژه ای را برای جلوگیری از فولاد موازی با مسیر پالس ارائه نمی کند. برای اهداف عملی، با سرت های پالس بتن از 4 کیلومتر بر ساعت به بالا، میلگردهای با شعاع 20 میلی متر به صورت معکوس به مسیر پالس قرار داده می شوند و هیچ اثر معنی دار بر مقادیر اندازه گیری شده ندارند اما میلگردهای بزرگتر از 6 میلی متر در مسیر و امتداد آن حرکت می کنند و کاملاً موثر است. دو حالت اصلی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

محور میلگردهای موازی با مسیر پالس

همانطور که در شکل 3-14 نشان داده شده است، اگر یک میلگرد به اندازه کافی نزدیک به مسیر بود، اولین موجی که دریافت می شود، مسیر حرکتی در امتداد میلگرد داشته که برای بخشی از حرکت آن است. رابطه پیشنهادی به صورت زیر است:

(3-2)                                          (2a V_s)/√(4 a^2+ (TV_s- L)^2   ) = Vc

که این رابطه زمانی مناسب است که Vc ≤ Vs باشد به طوری که؛
Vs = سرعت پالس در میلگرد فولادی و Vc = سرعت پالس در بتن
و این اثر از بین می رود وقتی که:
                                                        √(( V_s- V_c    )/( V_s+ V_c    )  ) 1/2 < a/L

بنابراین اثرات فولاد ممکن است زمانی که 15/0 > a/L در بتن با کیفیت بالا قرار دارد، معنی دار باشد و یا کمتر از 25/0 در بتن با کیفیت کم باشد. دشواری در اعمال معادله 3-2 متکی بر بدست آوردن مقدار Vs می باشد. این معادله می تواند به شکل فرمول زیر بیان شود.

(3-3)                                                      Vc = kVm

که سرعت پالس ظاهری را برحسب (کیلومتر برثانیه) اندازه گیری شده است و ضریب تصحیح توسط فرمول زیر بدست می آید:

(3-4)                                          √(1+ y^2 ) (a/l)2 + y = k
که V_c/V_s  = y.

مقدار y از شکل 3-15 به دست می آید و برای دامنه ای از مقادیری است که به صورت معمئل از Vc و شعاع میلگرد و برای فرکانس 54 کیلوهرتز ترسیم شده است. این ممکن است در معادله 3-4 (یا شکل 3-16) برای به دست آوردن فاکتور اصلاحی k به جهت استفاده در معادله 3-3 جانشین گردد. این معادلات تنها در جایی معتبر هستند که انحرافی بزرگتر است و حدوداً دو برابر انتهایی است که میلگرد b را پوشش می دهد در غیر این صورت، احتمالاً پالس ها از طریق یک طول کامل از بار عبور کنند.

(3-5)                                       (( √(a^2+ b^2 )  -by  )/L)2 + y = k

اگر میلگرد به صورت مستقیم در خطی با مبدل باشد و ضریب تصحیح توسط فرمول زیر بدست می آید:

(3-6)                                              (y -1) L_s/L -1 = k

که طول میلگرد (به میلی متر) است.

روابط بین قطر میلگرد و نسبت سرعت

شکل 3-15 روابط بین قطر میلگرد و نسبت سرعت برای میلگردهای موازی با مسیر پالس

ضریب تصحیح برای میلگردهای موازی با مسیر پالسشکل 3-16 ضریب تصحیح برای میلگردهای موازی با مسیر پالس

برای بدست آوردن تخمین منطقی از یک روش تکرار شونده ضروری است و این روش با مثالی در ضمیمه B توضیح داده شده است. اگر یک پیوند خوب وجود داشته باشد و هیچ شکافی از بتن در ناحیه آزمون نباشد، احتمالا تخمین ها حدودا 30%± اختلاف دارند. فاکتورهای اصلاحی مربوط به نمونه معمول میلگرد در راستای مبدل مطابق شکل 3-17 با مقادیر متغیر مقایسه شده است، که به صورت معنی داری اثرات وجود فولاد حتی برای اندازه های کوچکتر میلگرد، زیاد است.
از آنجایی که اندازه گیری عبور یک پالس از طریق میلگرد احاطه شده توسط بتن است این اصلاحات باید با احتیاط نسبت به بدنه نمونه انجام شود.

محور میلگردهای ستونی نسبت به مسیر پالس

در شکل 3-18 الف نشان داده شده است که اگر طول مسیر کلی از طریق فولاد در میان شعاع میلگرد باشد، Ls ماکزیمم فولاد تحت تاثیر برای تنوع شعاع های میلگرد و کیفیت های بتنی و Vs سرت واقعی در بتن است.
در این نمونه، مقدار y از معادله 3-6 بدست آمده است که برای به دست آوردن فاکتور K اصلاحی می باشد. اثر میلگردها بر روی پالس پیچیده است و سرعت موثر در فولاد کمتر از محور میلگردها از یک اندازه مشابه است. نتایج نمونه معمول در شکل 3-17 نشان داده شده اند و روش محاسبه در ضمیمه B توضیح داده شده است.

ضریب های تصحیح معمولشکل 3-17 ضریب های تصحیح معمول

آرماتور عرضی در مسیر پالسشکل 3-18 آرماتور عرضی در مسیر پالس: (الف) مسیر آرماتور عرضی. (ب) قطر میلگرد/نسبت سرعت

کاربردهای اندازه گیری سرعت پالس 

کاربردهای اندازه گیری سرعت پالس دامنه بسیار گسترده ای دارد که لیست بندی یا توصیف همه آنها غیرممکن است. کاربردهای اصولی در زیر مطرح شده اند، این روش می تواند هم در آزمایشگاه و هم در محل کارگاه اجرا استفاده شود.

کاربردهای آزمایشگاهی

کاربردهای آزمایشگاهی اصولی بر بازبینی آزمایشاتی تکیه دارد که ممکن است مربوط به رفتارهای سازه ای و ماده ای باشد که شامل گسترش مقاومت و یا تخریب نمونه ها است و موضوعی برای شرایط متغیر و یا محیط های با انواع ویژگی ها می باشد. همچنین شناسایی آغاز ترک های مویی ممکن است در طول آزمون های بارگذاری مفید باشد، اگر چه این روش نسبتاً به شکاف های بسیار ابتدایی غیرحساس است. برای کاربردهایی از اینگونه، موثرترین مسائل، تجهیزات هستند. اگر نسبت به تمهیدات با ترانسفورماتورها غیر قابل حرکت باشد، بنابراین به کاربردهای تکراری نیازی نبوده و مربوط به خطاهای اجرایی است.

کاربردهای در محل

ضرورتاً دامنه گسترده و کاربردهای متنوعی در یک گروه محدود قرار نمی گیرد، اما در زیر مطابق با هدف های عملی و نیازها گروه بندی شده اند.

اندازه گیری یکنواختی بتن

این مسئله شاید ارزشمند ترین و قابل اتکاترین کاربرد روش در این زمینه باشد. گزارشات بسیاری از کاربرد ارزیابی های سرعت پالس اولتراسونیک برای آزمودن تنوع مقاومتی در میان اعضا آنچنان که مورد بحث قرار گرفت وجود دارد. آنالیز آماری نتایج، در تلفیق با تولید شمارش های سرعت پالس برای یک عضو سازه ای است و اغلب اوقات اطلاعات ارزشمندی درباره تنوع در مواد و استانداردهای ساخت ارائه می دهد. قرائت ها باید در یک درجه منظم برای عضو صورت گیرد. ممکن است فضاگذاری یک متری برای نواحی یکسان و بزرگ مناسب باشد، اما باید برای واحدهای کوچک و متغیر کاهش یابد. سرعت پالس معمول برای پرتوی ایجاد شده تعدادی از دسته ها مطابق شکل 3-19 ساخته شده است.

سرعت پالس متداول ترازهای تیرشکل 3-19 سرعت پالس متداول ترازهای تیر

طبق پیشنهاد تامست برای یک نمونه ساخته شده ساده از یک بار واحد از بتن، ضریب سرعت پالس از تنوع 5/1 درصد استانداردهای سازه ای مناسبی را نشان خواهد داد و در جایی که بارهای متعدد و یا یک تعداد از واحدهای کوچک درگیر آن هستند تا 5/2 درصد افزایش پیدا می کند. همچنین برای بتن های مشابه مقادیر معمول مرتبط از 9-6 درصد نیز پیشنهاد شده است که به واسطه یک سازه کلی است. بنابراین ممکن است آنالیز این نوع به عنوان معیاری از کیفیت سازه ای استفاده شده و جایگاه نواحی تحت استاندارد می تواند از طرح مناسبی به دست آید. ممکن است قرائت های سرعت پالس ترسیم شده در شکل سابقه نما، ارزشمند باشد. از آنجایی که بتن از کیفیت خوبی برخوردار است، یک ماکزیمم مشخص و مناسب را در توزیع ارائه خواهد نمود که بتن با کیفیت و یا دو کیفیت متفاوت از بتنی است که به وضوح پدیدار می شود. استفاده از چنین روشی برای آزمون سرعت پالس اولتراسونیک می تواند مربوط به تشکیل یک آزمون کنترلی باشد، اگرچه اکثریت نمونه های عملی که در آن این روش استفاده شده ست مربوط به ساخت نامناسب سازه های مورد تردید و یا ایراد در ساخت بتن می باشد و ارزیابی سازه موجود با چنین ویژگی هایی را آشکار خواهد کرد که ممکن است شناسایی نشوند. اگرچه اجرای چنین ارزیابی هایی با استفاده از قرائت های مستقیم در مقابل نماهای مخالف بخش ها است، قرائت های غیرمستقیم می تواند به صورت موفقیت آمیزی استفاده شود، به عنوان مثال، برای مقایسه و تعیین نواحی استاندارد از بخش های نمونه می باشد.
تصمیمات مربوط به اهمیت نقایص توسط ارزیابی هایی این نوع پیشنهاد شده است، که به صورت نرمال نیازمند تخمین مقاومت بتن می باشد. یک تخمین قابل اعتماد، از مقاومت کلی ممکن نیست مگر اینکه امکان کالیبراسیون وجود داشته باشد. اگر میانگین مقاومتی از یک منبع شناخته شده باشد، رابطه kV4 = f_c برای تخمین مقاومت نسبت به مقادیر سرعت پالس در دامنه های کوچک مناسب است. خراب شدن آن، برای دسته بندی روش مخرب جزئی مثبت تر ضروری خواهد بود و یا نمونه برداری داخلی برای حصول مقادیر مقاومتی در محدوده ای است که بر مبنای طرح مشخص شده فراصوتی تعیین می گردد.

شناسایی شکاف و اشباع

یک کاربرد ارزشمند تکنیک های سرعت پالس که نیازمند هماهنگی جزئیات از سرعت پالس نیست در هرگونه ویژگی دیگری از مواد برای شناسایی شکاف و اشباع آن است. از آنجایی که پالس نمی تواند از طریق هوا عبور کند، وجود شکاف و یا خالی بودن ماده، طول مسیر، فرسایش و زمان انتقال را افزایش خواهد داد. در این حالت سرعت پالس ظاهری به دست آمده است و نسبت به مواد دقیق کمتر خواهد بود. از آنجایی که امواج پالسی از طریق آب عبور می کند، لذا بایستی در نظر داشت که امواج تنها در شکاف ها و یا بخش های خالی منتشر می شود که از آب پر نشده اند. تامست این مسئله را با جزئیات آزموده و نتیجه گیری کرده است که اگر چه شکاف های پر شده با آب نمی تواند شناسایی شود ولی می توان مشاهده کرد که بخش های خالی پرشده از آب سرعت کمتری را نسبت به بتن اطراف آن نشان می دهد همچنین بخش های خالی حاوی بتن دارای منافذ شش گوشه از سرعت پالس کمی برخوردار است که به صورت مشابه رفتار خواهد کرد. تغییرات در سرعت پالس ناشی از خطاهای آزمایشی است که احتمالاً حداقل 2 درصد باشد، علیرغم اینکه در ویژگی های تنوع بتن وجود دارد. از این رو اندازه بخش های خالی باید برای ایجاد افزایش در طول مسیر به مقدار بیشتر از 2 درصد کافی باشد، اگر نه باید شناسایی گردد. برای شناسایی بخش خالی تعیین شده به عنوان افزایش طول مسیر دشوار است، اما اندازه گیری کمترین مطلق از نقص قابل شناسایی بوده و برای آن از مجموعه ای با شعاع مبدل استفاده خواهد شد.
در شناسایی ترک و اندازه گیری آن، حتی ترک های مویی از بتن برای تخریب مسیر کافی خواهد بود که با تغییرات در پالس مشخص می شود. محققین نشان داده اند که در حالت ایجاد ترک تنش های فشاری در بیش از 50 درصد از مقاومت فشاری مکعب است و پالس اندازه گیری شده ممکن است که به دلیل تخریب طول مسیر و پهنای آن افت نماید. اگر سرعت پالس در بتن اندازه گیری شده باشد، می توان تنش های بیش از اندازه و همچنین با نظارت های مداوم در طی افزایش بار شروع ترک را شناسایی کرد. می توان عمق شکاف را با استفاده از قرائت سطوح ناصاف همانطور در شکل 3-20 نشان داده شده است برآورد کرد. در جنین نمونه ای که فاصله مبدل ها از ترک های شناخته شده مساوی هستند، در صورتی که V سرعت پالس در بتن برحسب km/s باشد، سپس:

  • طول مسیر بدون ترک = x2
  • طول مسیر اطراف ترک = √(x^2+ b^2 )2
  • زمان حرکت سطحی بدون ترک = 2x/V = Ts
  • زمان حرکت در اطراف ترک = ( 2√(x^2+ b^2 )   )/V = Tc

می توان نشان داد که عمق ترک، b= √((1- (T_c^2)/(T_s^2 ))) x

اندازه گیری عمق ترکشکل 3-20 اندازه گیری عمق ترک

می توان دقت 15%± را برای این محاسبات متصور بود، اما ممکن است مشکلاتی منجر به تغییر ماهیت شیار باریک در ترک های موجی و وجود گرد و غبار و واریزه در ترک گردد. در بتن سخت شده، میلگردهای تقویت کننده از بین شکاف عبور می کنند و شکاف ها هم بر نتایج تاثیر می گذارد لذا تایید درستی نتایج مساله ای مورد تردید است، درحالی که به صورت نزدیکی شکاف ها فضا گذاری شده اند که ممکن است منجر به مشکلاتی در آزمون در دوره هایی از جایگاه ترانسفورماتور گردد. این روش می تواند برای کاربردها با موقعیت های دیگری اصلاح گردد مثلا بایستی مطابق استانداردهای انگلیسی پیشین (آیین نامه بتن انگلیس، قسمت 203)، ترتیب اجزای متعدد ترانفورماتور که شامل مرحله بندی انتقال دهنده و یا جایگاه های گیرنده، تعیین شود. هاشیموتو و همکارانش اخیراً از روشی برای آزمودن عمق و فرکانس ترک ها در بتن اصلاح شده استفاده نمودند. همچنین گزارشات بسیاری از کاربرد نظارت بر تعمیر بتن وجود دارد که برمبنای این اصول است که پیوندهای ضعیف و یا تراکم مانع از حرکت در مسیر پالس ها می شود.
قرائت هایی با درجه منظم، جایگاه لانه زنبوری با استفاده از اندازه گیری هایی از طریق اعضای مورد تردید به بهترین شکل تعیین شده است. در صورت یکنواختی ضخامت عضو، تصویر مناسب سه بعدی از زمان های گذار جایگاه و حدود نواحی دارای تراکم ضعیف نشان داده خواهد شد. در اینجا سطح تماس مناسب مهم است، برای جلوگیری از ایجاد کیفیت ضعیف آشکار در نتایج، بایستی سطح تماس مناسبی ایجاد کرد در کل برای جلوگیری از خطاهای طول مسیر عواملی مانند ایجاد یک سطح صاف به اندازه کافی و همگنی کافی در حصول نتایج درست، مهم هستند.

برآورد مقاومت

به طور کلی پیش بینی مقاومت کلی بتن سخت شده با استفاده از سنجش های سرعت پالس غیر ممکن خواهد بود مگر اینکه بتوانیم منحنی رابطه مناسبی بدست آوریم. اگر چه به دست آوردن روابطی منطقی با مقاومت فشاری و خمشی در آزمایشگاه، می تواند مقاومت نمونه های قابل مقایسه را تا %10± تخمین بزند، مشکلات مربوط به بتن سخت شده قابل ملاحظه می باشد. اگر انجام این کار لازم است، شاید قابل اعتماد ترین روش، استفاده از مغزه هایی برای استقرار منحنی تنظیم همراه با اصلح رطوبتی تامست باشد. نویسندگان پیشنهاد دادند که اگر یک نمودار همبستگی قابل اعتماد همراه با شرایط آزمون خوب در دسترس باشد، می توان به پیش بینی مقاومت از %20± مربوط به ناحیه موضعی با 95 درصد ضریب اطمینان دست یافت. احتمال دارد تغییرات پیش بینی شده در داخل ناحیه با دقت مناسب مطابق پیش بینی مقاومت کلی با میزان 10± را در سطح میانگین 40 کاهش دهد. چاهابرا از اولتراسونیک برای تخمین مقاومت بتن در ساختمان های تقویت شده با فیبر استفاده کرده است.
اگر این روش عالی به نظر نمی رسد ولی ممکن است در ناحیه هایی خاص، این کار تنها راه امکان پذیر تخمین مقاومت سازه ای را ارائه نماید و مهم است در صورت ضرورت انجام این مساله توجه ویژه ای به شرایط رطوبتی نسبی از نمونه های کالیبراسیون و بتن سخت شده معطوف گردد. برای محاسبه این مسئله با احتمال بیشتری شکست منجر به تخمین مقاومت سازه ای می شود و ممکن است این تخمین ذاتی باشد. ادعا شده است که پیشرفت های قابل توجهی در افزایش میزان دقت که می تواند با ترکیبی با دیگر تکنیک ها به دست آید نظیر آزمون های برگشت چکش به گونه ای که تویف شده است بوجود آید، اما در ایالات متحده و انگلستان این رویکرد هیچگاه به صورت مشهوری به دست نیامده است. از دیدگاه نویسنده ممکن است برخی برتری ها در استفاده از ترکیبی از برگشت چکش و اندازه گیری هایی برای ارزیابی ناحیه مورد تردید معیوب بتن در مقایسه با دیگر موارد مشابه با اعضای قابل پذیرش وجود داشته باشد. اثرات محتوای رطوبتی احتمالاً در چنین مسیری باید حداقل شده و کالیبراسیون با مقاومتی صورت گیرد که تنها برآیندی از مقادیر چکش ضربه ای و مقایسه ای نیست. این مساله می تواند با استدلال هایی بدیهی، نسبت به نمونه های مغزه ای به صورت قابل ملاحظه ای درباره دقت همبستگی با مقاومت مکعبی مخرب با شدت کم باشد. شرکت کلینیک بتن ایران با ارائه بهترین محصولات و خدمات سازه ای در کنار شما همراهان گرامی می باشد.

اندازه گیری جریان سیال با استفاده از امواج التراسونیکاندازه گیری جریان سیال با استفاده از امواج التراسونیک 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

جهت اطلاع از آخرین اخبار، در خبرنامه کلینیک بتن عضو شوید. عضویت در خبرنامه