ترک های روسازی بتن
1- ترکهای عرضی دال
ترکهای عرضی ممکن است به موازات درزها ظاهر شوند و می توانند حاصل تنشهای حرارتی، وجود لایه زیر اساس ضعیف به عنوان تکیه گاه، یا بارگذاری سنگین باشند. بعضی اوقات این ترکها مربوط به فاصله بیش از حد درزهای دال می باشند. درزهایی که بیش از 4.5 m از هم فاصله داشته باشند عموماً باعث بروز ترکهای عرضی در وسط دهانه دال می شوند.
همانند درزها، اگر این ترکها به خوبی آب بندی (درزگیری) نشوند ممکن است بتدریج بدتر شوند. دالها ممکن است در محل ترک دچار نقص شوند خرد شدن بتن و گسترش ترکهای اضافی موازی شود. ظهور چندین ترک عرضی منفرد در دال نشان دهنده زوال بیشتر بتن می باشد. تعداد زیاد ترک عرضی علامت خرابی ترک های روسازی بتن است و نیاز به تعویض کامل بتن می باشد.
2-ترکهای D
گاهی خرابی شدید بتن ناشی از کیفیت پایین مصالح سنگی می باشد. اصطلاحاً ترکهای D هنگامی گسترش می یابد که سنگدانه ها بتوانند رطوبت جذب کنند. در اینصورت آنها در سیکل ذوب شدن – یخ زدن شکسته شده که خرابی بتن را بهمراه می آورند. معمولاً، این خرابی از کف دال شروع شده و بسمت بالا حرکت می کند.
ترک ریز و کدر شدن رنگ بتن سطح در مجاورت درز اغلب علامت ظهور ترک D است. همین که این ترک در سطح نمایان شد مصالح روسازی معمولاً بشدن رو به زوال رفته اند و تعویض کامل آن لازم می باشد درزگیری (آببندی) محل ترک یا درز سبب کاهش سرعت رشد ترک D می گردد. این عیب جدیست زیرا نشان دهنده اشکال در کیفیت مصالح بکار رفته در کل روسازی می باشد.
3- ترکهای گوشه (کنج)
ترکهای قطری (مایل) در نزدیکی گوشه یک دال بتنی ممکن است رخ دهد، شکل این ترک مثلثی است که اضلاع آن درز طولی و عرضی می باشند. معمولاً این نوع ترک به فاصله 30 سانتی متری از گوشه دال رخ
می دهد. ترک گوشه در نتیجه کافی نبودن خاک تکیه گاهی یا تمرکز تنش مربوط به تغییر مکان دال بوجود می آید. گوشه های دال در اثر بار ترافیکی می شکند. این شکست ممکن است در ابتدا بصورت ترکهایی بشکل خطوط مویی ظاهر گردند.
بعضی از ترکهای گوشه در ضخامت کامل دال گسترش می یابند در حالی که بقیه در سطح بتن شروع
می شوند و با یک زاویه بطرف پایین بسوی درز بتن امتداد می یابند. با افزایش خرابی بتن، ترکهای بیشتری بوجود می آیند؛ سرانجام کل محل شکسته شده سست و لق می گردد. این نوع خرابی می تواند موضعی باشد و یا آنکه پخش شده و نیاز به تعمیرات زیادی داشته باشد.
برای ترمیم بتن دارای ترک گوشه جزیی از وصله کاری می توان استفاده نمود، ولیکن هنگامی که ترک گوشه زیاد شده باشد تعویض کل ضخامت بتن ممکن است ضروری باشد.
4- ترکهای پیچ و خم دار
بعضی ترکهای روسازی بشکل غیرقابل پیش بینی ظاهر می شوند. این ترکها ممکن است از عرض دال بشکل قطری یا پیچ و خم دار عبور کنند. ترکهای پر پیچ و خم ممکن است در اثر نشست ناشی از ناپایداری خاک زیر دال یا مشکلات زهکشی بوجود آیند، و یا مربوط به نشست کانال تاسیسات برقی یا مکانیکی در زیر یا اطراف دال بتنی باشند.
