گوه کاشی و سرامیک و کاشی کاری
گوه کاشی و سرامیک و کاشی کاری

گوه کاشی و سرامیک

گوه کاشی یکی از اجزای ابزار کلیپس کاشی و سرامیک است که برای همتراز کردن و ایجاد فاصله یکسان بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها در سطوح کف و دیوار به کار می‌رود. گوه کاشی از جنس فلز یا پلاستیک ساخته شده است و در سایزهای مختلفی برای تنظیم فاصله بین کاشی‌ها از ۱ تا ۵ میلیمتر قابل استفاده هستند. گوه کاشی با کلیپس کاشی که از جنس پلاستیک است همراه است و در لبه‌های کاشی‌ها وارد می‌شود. سپس با فشار دادن گوه کاشی، کاشی‌ها همتراز شده و فاصله یکسانی بین آنها ایجاد می‌شود.

نحوه استفاده از گوه کاشی و سرامیک

برای استفاده از گوه کاشی، ابتدا باید چسب کاشی یا ملات را با استفاده از ماله شیاردار بر روی سطح مورد نظر اعمال کرد. سپس کاشی یا سرامیک را بر روی چسب قرار داده و کلیپس کاشی را در لبه‌های کاشی یا سرامیک وارد کنید. سپس کاشی یا سرامیک بعدی را بر روی چسب و در کنار کاشی یا سرامیک قبلی قرار داده و گوه کاشی را در کلیپس‌ها فشار دهید تا کاشی‌ها یا سرامیک‌ها همتراز شوند. پس از خشک شدن چسب یا ملات، کلیپس‌ها را با ضربه ای در راستای افق شکسته و فضای خالی بین کاشی‌ها یا سرامیک‌ها را با دوغاب پر کنید.

برخی از مزایای استفاده از گوه کاشی

- افزایش زیبایی و دقت کاشی‌کاری

- جلوگیری از ناخن‌خوری و پریدگی لعاب کاشی‌ها یا سرامیک‌ها

- کاهش هزینه‌ها و زمان کاشی‌کاری

- جلوگیری از جابجایی کاشی‌ها یا سرامیک‌ها پیش از خشک شدن چسب یا ملات

- امکان استفاده مجدد از گوه‌ها

نحوه تولید گوه کاشی و سرامیک چگونه است؟

نحوه تولید گوه کاشی به این صورت است که ابتدا مواد اولیه فلزی یا پلاستیکی را با استفاده از دستگاه‌های برش و شکل دهی به اندازه و شکل مورد نظر تبدیل می‌کنند. سپس با استفاده از دستگاه‌های حرارتی یا فشاری، مواد را به صورت گوه کاشی می‌سازند. در نهایت با استفاده از دستگاه‌های بسته بندی، گوه‌ها را در بسته‌های مختلف قرار می‌دهند.

قیمت گوه کاشی و سرامیک

تولید و فروش محصول گوه کاشی و سرامیک توسط تولیدکنندگان زیادی انجام می شود و از این رو کیفیت نوع محصول امری مهم به حساب می آید که نسبت به جنس و مواد مورد مصرف و همچنین قرار به استفاده مجدد از این نوع متریال مهم تلقی می شود که از این رو قیمت گوه کاشی و سرامیک مبلغ ناچیزی در امر کاشی کاری به حساب می آید چرا که کیفیت و بهره برداری از قسمت هایی که کاشی و سرامیک می شوند باز هم امری مهم بحساب می آید پس بنابراین استفاده از گوه در کاشی کاری ها پیشنهاد می شود .بسته بندی این نوع محصول معمولا در بسته های 100 عددی بوده و سایز بندی این محصول باتوجه به فاصله های کاشی کاری یا سرامیک کاری تعیین می شوند که در سایزهای کوچک ، متوسط و بزرگ تولید می شوند.

 باتوجه به اینکه محصول گوه کاشی و سرامیک را به صورت کامل شرح داده شد در قسمت دوم این مطلب به کاشی کاری و سرامیک کاری می پردازیم

پیرامون کاشی کاری و سرامیک کاری

 کاشی‌ها صفحات نازکی از جنس سفال هستند که با لایه‌ای از لعاب پوشیده شده‌اند. از کاشی برای پوشاندن کف و دیوارهای برخی از قسمت‌های ساختمان‌ها استفاده می‌شود و این کار علاوه بر افزودن بر زیبایی آن محل، پوششی عایق در برابر رطوبت فراهم می‌کند. کاشی کاری، کاری تخصصی است و باید به نحوی انجام شود که لبه‌های کاشی نه بر روی هم بیایند و نه فاصله زیادی بین آن‌ها باشد.

بنابراین کاشی و سرامیک و موزائیک را نباید با هم اشتباه گرفت. گفتیم که در کاشی‌ها، روی سفال را به لایه‌ای از لعاب می‌پوشانند. اما در سرامیک، این لایه‌ی محافظ از جنس سرامیک است و همین هم باعث می‌شود که وزن آن‌ها سنگین‌تر باشد و مقاومت آن‌ها هم بیشتر باشد. از همین رو از سرامیک برای پوشاندن کف استفاده می‌شود و از کاشی برای پوشاندن دیوارها. موزائیک‌ها نیز برای پوشاندن کف قسمت‌های بیرونی و پیاده‌روها استفاده می‌شود.

مزایای کاشی کاری

ویژگی قابل شستشو بودن کاشی باعث می‌شود که بهداشت محیط تأمین شود.

کاشی‌ها غیر قابل اشتعال هستند.

به دلیل وجود یک لایه محافظ بر روی آن‌ها، در مقابل نور مقاوم هستند و تغییر رنگ نمی‌دهند یا خراب نمی‌شوند.

طول عمر آن‌ها بالاست.

نگهداری و تمیز کردن آن‌‌ها بسیار آسان است.

آموزش کاشی و سرامیک کاری

پیش از شروع مراحل کاشی کاری، در ابتدا باید به سطحی که قرار است روی آن کاشی کار شود، دقت کرد. سطح مورد نظر، چه دیوار باشد و چه کف، باید هموار باشد. ناهموار بودن سطح می‌تواند موجب شکستن کاشی و یا بیرون زدن ملات کاشی کاری شود. بعد از آن باید به رطوبت محل کاشی کاری دقت شود.

اگر سطحی که قرار است آن را کاشی کنید در معرض رطوبت قرار دارد، بهتر است قبل از شروع به کار، سطح با تخته‌های مخصوص عایق شود. دقت کنید که سطح عایق کاری شده هم باید در نهایت صاف، تمیز و محکم باشد. پیش از شروع به کاشی کاری از تراز بودن سطح مطمئن شوید.

کاشی کاری دیوار

از آن‌جا که معمولا دیوارها به طور کامل تراز نیستند، باید برای نصب کاشی روی آن‌ها از خط تراز به عنوان راهنما استفاده کرد. قبل از این‌که کار را شروع کنید، نحوه قرارگیری کاشی‌ها روی دیوار را بررسی کنید. بهتر است کاشی‌هایی که در کناره‌های دیوار قرار می‌گیرند قطعات مساوی باشند و کاشی‌های کناره‌ها را هم باریک نگیریم،اگر ابعاد کاشی کناره‌ها به ابعاد اصلی کاشی نزدیک‌تر باشد، هم برش آن‌ها آسان‌تر خوهد بود و هم نمایی نهایی کار شکل بهتری خواهد داشت. برای کاشی کاری دیوار در ابتدای کار قسمت بالایی و مرکز دیوار را تراز کنید و سپس نقشه کاشی‌ها را روی دیوار علامت بزنید.

کاشی کاری کف

در کاشی کاری کف، برای این که سطح متقارن به نظر برسد، باید مرکز زمین را پیدا کرد و بعد فاصله هر طرف زمین تا مرکز را اندازه گرفت. بعد از آن می‌توان از مرکز زمین، خطی عمود بر دیوارها کشید و محلی که قرار است کاشی کاری شود را به چهار قسمت تقسیم کرد. سپس نصب کاشی را در هر یک از این قسمت‌ها از مرکز شروع و به سمت دیوارها پیش بروید،این کار باعث می‌شود که سطح زمین متقارن به نظر برسد و کاشی‌های بریده شده فقط در یک سمت از کف قرار نگیرند. قرار گرفتن کاشی‌های برید شده در یک سمت و کاشی‌های بزرگ در سمت دیگر باعث می��شود که سطح نامتقارن به نظر برسد و از زیبایی نهایی کار کاسته شود.

مراحل کاشی و سرامیک کاری

مراحل پیش زمینه برای شروع کاشی کاری کف و دیوار را در بالا بررسی کردیم. و گفتیم که در ابتدا باید از تراز بودن سطح و محکم و مقاوم بودن آن اطمینان حاصل کنیم. عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث شکستن کاشی‌ها، افتادن آن‌ها، و یا به اصطلاح جیرجیر کردن آن‌ها در زیر پا و مشکلاتی این چنینی شود. مراحل کاشی کاری شامل:

الف) مرحله زیرسازی کاشی کاری

در ابتدای کار باید از محکم بودن سطح مطمئن شوید. برای زیرسازی کاشی می‌توانید از سیمان یا مصالحی مشابه استفاده کنید. با استفاده از سیمان هم سطح راحت‌تر تراز می‌شود و هم از نفوذ آب جلوگیری می‌شود. در نهایت باید از یکنواخت بودن سطح این زیرسازی مطمئن شوید.

بعد از آن که ملات زیرسازی خشک شد، می‌بایست با استفاده از نوار فیبر محل اتصالات را روی آن مشخص کنید و بعد لایه‌ای دیگر از ملات را روی سطح بکشید. در نهایت اگر زیرسازی ایجاد شده تراز و هموار بود، می‌توان کاشی کاری را روی آن انجام داد.

ب) ایجاد خطوط راهنما

از آن جا که سطح دیوارها یا کف برای کاشی کاری همیشه صاف نیستند و شکل مربعی ندارند، می‌توان خطوط راهنمایی را برای نصب کاشی روی سطح علامت زد. برای این کار از نوارهای اندازه گیری و گچ‌های مخصوص استفاده می‌شود، برای این کار می‌توانید نقطه وسط اضلاع سطح را پیدا و نقاط میانی اضلاع روبه‌رو را به هم وصل کنید تا مرکز سطح مشخص شود. اگر این خطوطی که کشیده‌اید صاف نبودند، بهتر است تقارن مناسب را پیدا کنید.

ج) چیدن کاشی‌ها روی سطح

در کاشی کاری کف، قبل از این که کاشی‌ها را روی زمین بچسبانید، یک بار کاشی‌ها را امتحانی روی سطح بچینید تا نمای نهایی کار را ببینید و جاهایی که نیاز به برش کاشی یا انجام اصلاحات هست را متوجه شوید.

د) آماده کردن ملات و ملات ریزی

حال که هم از محکم بودن سطح مطمئن شده‌اید و زیرسازی مناسب را انجام داده‌اید و هم شمای کلی چسباندن کاشی را به دست آورده‌اید، وقت آن است که ملات کاشی کاری را آماده کنید. برای چسباندن کاشی می‌توان از ملات، دوغاب و چسب کاشی و سرامیک استفاده ، بعد از آماده کردن ملات، آن را کم کم روی سطحی بریزید که قرار است کاشی را نصب کنید. بهتر است که کل فضای مورد نظر را ملات نکشید و هر بار تنها قسمتی که قرار است به آن بپردازید را ملات بریزید تا ملات خشک نشود. ملات را با ماله روی سطح بکشید و با شانه روی آن شیار ایجاد کنید که استفاده از چسب کاشی پودری یا چسب کاشی خمیری یا چسب کاشی پلیمری پیشنهاد می شود استفاده نمایید.

ملات کشی پشت کاشی و سرامیک

الف) چسباندن کاشی‌ها

حال نوبت چسباندن کاشی‌ها روی ملات رسیده. برای چسباندن کاشی‌ها همانطور که گفتیم از مرکز شروع کنید و کاشی‌ها را به صورت ردیفی بچینید و به سمت لبه‌ها پیش بروید تا آن یک چهارم از فضای سطح که علامت زده‌اید را پر کنید.

ب) فاصله بین کاشی‌ها

در هنگام کاشی کاری دقت کنید که کاشی‌ها هم از یکدیگر و هم از لبه دیوار باید فاصله داشته باشند تا بعدا این فاصله با ملات بندکشی آجر یا دوغاب پر شود. برای ایجاد فاصله بین کاشی‌ها یا می‌توان از گوه کاشی و سرامیک و همچنین از کلیپس کاشی و سرامیک این کار استفاده کرد.

 

ج) برش کاشی‌ها

ممکن است به کناره‌های دیوار که نزدیک می‌شویم، یک کاشی کامل جا نشود. برای حل این مشکل می‌توان کاشی‌ها را در اندازه مورد نظر به صورت دستی یا با ابزار برقی مخصوص برش داد. برای برش کاشی، برش را همسو با خط وسط کاشی بزنید.

د)بندکشی کاشی

وقتی کار چسباندن کاشی‌ها روی سطح به پایان رسید، نوبت به دوغاب یا بندکشی کاشی می‌رسد. بندکشی کاشی به افزایش زیبایی و آب بندی آن کمک می‌کند قبل از اقدام به بندکشی باید فاصله دهنده‌هایی را که بین کاشی‌ها گذاشت بودید بردارید. برای بندکشی می‌توان از پودر بندکشی که در انواع رنگ ها توسط کلینیک بتن ایران تولید می شود استفاده کرد.

ی) تمیز کردن سطح

بعد از این که بندکشی به پایان رسید، قبل از اینکه ملات یا چسب بندکشی سفت شود، باید ملات اضافی را از روی سطح پاک کرد. برای این کار می‌توان از یک اسفنج خیس کمک گرفت. توجه کنید که این کار را حتما قبل از خشک شدن ملات یا پودر بندکشی انجام دهید، چون اگر خشک شدند پاک کردن آن‌ها شمارو دچار مشکل خواهند کرد.

جهت اطلاع از آخرین اخبار، در خبرنامه کلینیک بتن عضو شوید. عضویت در خبرنامه