چگونه بتن را آب بند کنیم
چگونه بتن را آب بند کنیم

چگونه بتن را آب بند کنیم

با توجه روند علمی و پژوهشی که بر صنعت ساختمان و بتن به صورت روز افزون در حال پیشرفت است ،بهترین متریال ها جهت آب بند نمودن بتن در پروسه ساخت و در انتهای ساخت آب بندی را به صورت کامل شرح می دهیم.

تمهیداتی برای آب بندی مخلوط بتن

یک مخلوط بتن با تغییراتی در دانه بندی و افزایش میزان فیلر درسنگدانه های بتن به نحوی که حفرات مویینه را پر کند و نفوذ پذیری آب را کاهش دهد ( به عنوان مثال مصرف 5 تا 7 درصد پودر میکروسیلیس تا 5/1 برابر جذب آب را کاهش می دهد ) و تغییر نسبت مصالح درشت به ریز (در بتن های معمولی درشت دانه بیشتر بوده اما در طرح اختلاط بتن آببند نسبت ها باید نزدیک به هم باشد)، همچنین کاهش نسبت آب به سیمان به مدد جایگزین مناسب در سازه های آبی مانند استخر ها ، مخازن ذخیره آب و سیالات ، پسماندهای فاضلابی ، لاگن ها و لاینینگ ها ، ستلر ها ، کلاریفایر ها ، حوضپه های پیش ته نشینی و صافی ها مانند ابر روان کننده هایی مثل MTOBUILD D10  که همگنی مصالح را در تمام نقاط بتن فراهم می آورند و یا ژل میکروسیلیس MTO MIX 4500 که می تواند علاوه بر روانی و تامین فیلر به کمک الیاف PP ترک های سطحی بتن را کاهش داده و امکان اکسیداسیون شبکه آرماتور را در طول بهره برداری کمتر کند، استفاده نمود.

درزهای سرد بتن

  واتر استاپ به عنوان محصولی پر کاربرد برای آب بندی درزهایسرد ، اجرایی و درزهای انبساط در سازه های بتنی آبی استفاده می شود.واتر استاپ با افزایش طول مسیر جریان و حرکت آب ،  از نشت آن جلوگیری می کند. در طراحی عرض واتر استاپ باید به نحوی انتخاب شود که نفوذ آب در اثر پدیده های شناوری و فشار هیدرو استاتیک و وزن آب ، کمتر از یک دور رفت و برگشت عاج های واتر استاپ های پی وی سی باشد.

نوع سیمان مصرفی

سیمانهای موجود در 5 تیپ یا رده دسته بندی می شوند . سیمان تیپ 2 پرکاربرد ترین سیمان برای ساخت بتن است . برخی تیپ ها زودگیر و برخی انجام عمل هیدراتاسیون را به تاخیر می اندازند. تیپ 5 را سیمان آنتی سولفات نیز نام گذاری کرده اند و در ساخت بتن برای محیط های خورنده ( حاوی سولفور و شرایط اسیدی یا دارای یون کلر و در مجاورت دریا ) به کار می رود. باید توجه داشت استفاده از سیمان تیپ 5 در شرایطی که مقدار فسفات موجود در خاک از عدد معینی بیشتر باشد، خود عاملی بر افزایش خوردگی است. لذا به طور کلی استفاده از تیپ 2 سیمان و ترکیبات پوزولانی مانند میکروسیلیس یا ژل میکروسیلیس در محیط های خورنده به صورت عمومی موثرتر است.

روش های آب بندی بتن تازه

1 آببندی فشار مثبت

در این آببندی هدف قطع تماس آب با جسم بتن با ایجاد یک لایه یا پوشش حائل بین آب ( سیال ) و سطح بتن است . پوشش دهی داخل مخازن ، استخر ها ، رویه بام ، سطح بیرونی دیواره ی مدفون بتنی در جاهایی که تراز آب زیر زمینی بالاست از این دست آببندی به شمار می رود.

2- آببندی فشار منفی

این نوع آببندی برای رفع نشت و آببندی بتن ( یا سطحی ) است که امکان دسترسی به جبهه تماس آب با آن سطح به هر دلیلی وجود ندارد . به عنوان مثال اگر سیال مخزنی به هر دلیلی قابل تخلیه نباشد و لازم باشد تا نشت مخزن گرفته شود ، باید از سطح بیرونی نسبت به آببندی اقدام نمود. به این نوع آببندی ، «فشار منفی» اطلاق می شود. در آب بندی فشار منفی معمولا ضخامت بتن از آب اشباع است. چاله های آسانسور ، دیوارهای مدفون در مجاورت رطوبت فضای سبز یا آب زیر زمینی ، اتاقک های پمپ خانه معمولا بصورت فشار منفی رفع عیب می گردند.

پیرامون آب بندی سازه بتنی

پس از ترکیب کردن مواد افزودنی بتن که می توان بهترین نوع آن را ژل میکروسیلیس و پاور ژل میکروسیلیس یا مکمل میکروسیلیس بتن و حتی دوغاب میکروسیلیس که از ترکیبات متفاوتی برخوردار هستند که در متن بالا به آن اشاره شد استفاده شود و همچنین می توان از واتر پروف های پودری نیز استفاده کرد. باتوجه به استفاده متریالب های ذکر شده جهت آب بندی بتن می توان پس از بتن ریزی و بعد از 7 روز اعمال متریال های آب بند و مصالح روکشی بر روی بتن را شروع نمود که معمولا بهترین آنها محصولات 2 جزئی و تکجزئی نانو هستند که ترکیباتی لاتکسی دارند. محصولات 2 جزئی شامل پودر و رزین آب بندی هستند و محصول تکجزئی نانو که به تازگی در لیست محصولات نیز قرار گرفته می تواند در رنگ های متنوع جهت آب بند نمودن سازه های بتنی آبی از آن استفاده نمود که یک ماده ژله ای است که بر روی سازه بتنی قابل اجراست که به اصطلاح در بازار مصالح فروشی ها نیز به عنوان عایق ژله ای نامیده می شود که با یک برس به مانند نقاشی دیوار روی سطح اعمال می گردد.

 

 

 

 

جهت اطلاع از آخرین اخبار، در خبرنامه کلینیک بتن عضو شوید. عضویت در خبرنامه