واتراستاپ های منبسط شونده بتن
واتراستاپ های منبسط شونده بتن

واتراستاپ های منبسط شونده برای سازه های بتنی

استفاده از آب بند (واتر استاپ) پی وی سی برای  آب بندی درزهای و محل های قطع بتن  (Construction Joint) روشی معمول است . این روش علیرغم آسانی و در دسترس بودن دارای معایب و محدودیت هایی است که باعث شده در تکنیک های نوین محصولات دیگری جایگزین آن شوند. واتراستاپ P.V.C حتما باید پیش از بتن ریزی در محل قرار داده شود ، اگر به هر علتی مانند نقص اجرا ، خطای انسانی و نیز عدم در دسترس بودن مقطع برای قرار دادن آرماتور واتر استاپ در محل مذکور قرار داد نشود ، استفاده پس از بتن ریزی غیر ممکن خواهد بود . از طرفی محل قرار گیری واتراستاپ در شبکه ی فولادی ، مخصوصا در سازه های آبی ، محلی پرتراکم از فولاد است . آرماتورهای طولی و عرضی که در سمت تماس با جسم بتن با آب قراردارند با پیشروی آب در محل قطع بتن موجود بین مقاطع بتن ریزی شده و کاپیلار های آزاد ناشی از تبخیر آب بتن، اکسید شده و با انبساط 5 الی 20 درصدی حجم آرماتورها و ترک خوردگی بتن همراه است . واتراستاپ های منبسط شونده با توجه به نحوه عملکرد و آسانی اجرا جایگزین های مناسبی برای واتر استاپ های پی وی سی خواهند بود.

نحوه اجرای واتر استاپ منبسط شونده

پیش از اجراء تمامی سطوح زیر کار واتراستاپ می بایست خشک تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و گرد و غبار، اجزاء سست، چربی گردد. واتر استاپ های منبسط شونده را در آکس قطع بتن پیش آمده یا دور لوله های ورودی و خروجی مخزن در میانه ی قرار گیری در بتن با استفاده از چسب سیلیکون یا میخ کردن آن با ابزاری مانند تفنگ میخ زن ثابت کنیم.

کافی است دو لبه به هم رسیده ی واتر استاپ منبسط شونده به هم بچسبند و ثابت گردد ، لذا نیازی به وسواس بر روی  اورلپ وجود ندارد.باید توجه داشت واتراستاپ منبسط شونده تا پیش از بتن ریزی نباید در آب غوطه ور شود. حداقل کاور بتنی مورد نیاز برای واتر استاپ های منبسط شونده ، په از نوع بنتونیتی و چه از نوع هیدروفیل 7 سانتیمتر است. نگهداری و انبار داری این محصول اهمیت داشته و باید دور از تابش خورشید و رطوبت قرار گیرد. شکل زیر نحوه قرار گیری این نوع واتراستاپ را در مقاطع گوناگون نشان می دهد.در تمامی موارد استفاده می توانید از ماستیک پلی یورتان و ماستیک های سیلیکونی جهت چسباندن واتراستاپ هیدروفیلی و بتونیتی استفاده نمایید.

واتراستاپ بنتونیتی

گل بنتونیت موجود ( دارای سدیم فعال که در مجاورت رطوبت کریستال می شود)  در واتراستاپ بنتونیتی شامل ورقه های متعددی حاوی ذره های باردار می باشد که در تماس با آب متورم شده و مانع عبور آب یا سایر مواد از درز مورد کاربرد می شوند.

بین این ورقه ها بارهای مثبت و منفی وجود دارد و هنگام بروز نشت، مولکولهای آب به بارهای مثبت و منفی حمله نموده و خود را بین آنها قرار داده و باعث تورم این محصول می گردد.

بنتونیتهای هیدراته شده از نفوذ آب جلوگیری می کند و هرچه فشار آب افزایش یابد، ورقه های کوچک فشردگی بیشتری یافته و تشکیل درزگیر محکم تر را می دهد بدین ترتیب یک آب بند دائمی والبته کریستالی در مقابل فشار سیال حاصل می گردد.

هنگامی که مقطع در مجاورت رطوبت قرار گیرد ، آببندی دائمی خواهد بود اما در صورت تغییر ارتفاع آب یا کاهش یافتن و فصلی شدن منابع آبی نزدیک سازه ی بتنی و شروع انبساط و انقباض حرارتی در سازه ، از محل آببند و به دلیل مقاومت کششی پایین واتراستاپ عمل آمده و کریستال شده ، امکان شکستن و خورد شدن آن در مقطع وجود داشته و با بالا آمدن مجدد آب ، مقطع از آب بندی خارج می شود.

 

واتراستاپ هیدروفیل (هیدروفیلیک)

این محصول از مواد ترموپلاست ساخته شده است. این مواد در مجاورت رطوبت نبسط شده و با جذب آب ، پوشش فشرده ی فوم مانندی اشباع شده ای را در برابر آب ایجاد می کنند.انواع مختلفی از این محصول با خواص مکانیکی متفاوت وجود دارد اما به طور متوسط قابلیت انبساط آن در مجموع 5 برابر طول و عرض و ارتفاع مقطع اولیه آن است . ابعاد اولیه واتراستاپ هیدروفیل 2×5/0 سانتیمتر است. تفاوت عمده ی این واتر استاپ نسبت به نوع بنتونیتی آن ، جدا از مواد تشکیل دهنده در رفع عیب ذکر شده واتر استاپ بنتونیتی است. واتراستاپ هیدروفیلیک در صورتی که رطوبت مقطع قطع شود، قابلیت دارد تا به اندازه ی سابق خود بازگشته و به این طریق شکسته نمی شود. طبیعی است در حضور رطوبت ، مجددا منبسط شده و آببندی مقطع را از سر می گیرد. این نوع واتراستاپ ها در انواع رنگ ها موجود است شایان ذکر است جهت استفاده از این نوع محصولات رنگ ها تاثیر گذار نیستند و کیفیت محصول را می توان پس از 24 ساعت در آب بودن سنجید. شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر محصول با واحد فنی کلینیک بتن ایران تماس حاصل نموده تا مشخصات فنی محصولات برای شما ارسال شود.

 

 

جهت اطلاع از آخرین اخبار، در خبرنامه کلینیک بتن عضو شوید. عضویت در خبرنامه